Brak komentarzy

Gelderland i Rob Parry

Wytwórnia powstała w roku 1936 i przez kilkanaście lat produkowała bardzo tradycyjne meble, łączące drewno dębowe i plecionkę z rafii. Całkowita zmiana profilu firmy nastąpiła na początku lat 50-tych, pod wpływem rozwijającej się dynamicznie szkoły duńskiej. Projektem, który zapoczątkował nową linię produktów Gelderland był fotel „4 w 1” czyli mebel, który może służyć do pracy, czytania, odpoczynku a nawet poobiedniej drzemki. Jednak prawdziwa rewolucja nastąpiła w połowie lat 50-tych wraz z pojawieniem się w wytwórni Gelderland młodego projektanta Roba Parry. Parry był mi.in uczniem Gerrita Rietvelda, w którego pracowni praktykował przez kilka lat. Wpływy wielkiego mistrza designu są dostrzegalne w wielu projektach Parry’ego. W latach 1950- 1995 Rob Parry projektował kompletne wnętrza, meble, oprawy wystaw, zabawki, przedmioty użyteczności publicznej etc. Najsłynniejszym dziełem Parry’ego jest nagrodzona w 1957 roku srebrnym medalem na Triennale Wzornictwa w Mediolanie podwójna skrzynka na listy. Skrzynka przeszła do historii wzornictwa. Była obecna na ulicach holenderskich miast i miasteczek aż do roku 2006. Spośród dziesiątek mebli zaprojektowanych przez Roba Parry największą sławę i uznanie zdobył fotel 1611 i nieco późniejsza seria mebli Lotus. Fotel 1611 to projekt z lat 50-tych, który zrewolucjonizował ówczesne wzornictwo. Zamiast tapicerki połączonej na stałe z konstrukcyjną ramą mebla, Parry zaproponował poduszki ze zdejmowanymi pokrowcami. To rozwiązanie, dziś tak powszechne i oczywiste, w latach 50-tych odniosło ogromny sukces. Łatwość utrzymywania pokrycia mebla w czystości miała tu ogromne znaczenie. Jednak na sukces projektu złożyła się zarówno jego funkcjonalność, jak i wspaniała, wysmakowana forma, zdecydowanie nawiązująca do najlepszych tradycji funkcjonalizmu. Następcą słynnego fotela 1611 była seria Lotus. Parry utrzymał sprawdzone rozwiązanie funkcjonalne i dodał nowoczesne połączenie materiałów – metalu, szlachetnego drewna i dobrych gatunkowo jednorodnych materiałów obiciowych. Zarówno 1611 jak i Lotus to meble, które do dziś są poszukiwane przez wielbicieli designu.